اخبار و مقالات

تاریخ انتشار: 00/01/15

انتخاب دو یا چند رنگ در دکوراسیون داخلی

چرخه رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

عموما کسانی که در حرفه ی طراحی دکوراسیون هستند بیشتر با مقوله چرخه رنگ در ارتباط هستند .الفبای دکوراسیون گسترده است وچرخه رنگ را در بر میگیرد. چرخه رنگ حالت های مختلف رنگ آمیزی را در بر میگیرد . این ترکیب ها میتواند شامل رنگهای مکمل رنگهای هم خانواده وغیره باشد. برای درک بهتر مفهوم رابطه بین رنگها ،برای چیدمان وسایل یا حتی خرید واژه چرخه رنگ معنا میابد.

 

 

چرخه رنگ چیست؟

ابداع اولین چرخه ی رنگ به تحقیقات ایزک نیوتن بر میگردد .او روی نور سفید و تجزیه ی نور با منشور کار می کرد.براساس چرخه ی رنگ سنتی که در دوران مدرسه یادگرفته ایم ، زرد و ابی و قرمز جز رنگ های اصلی به شمار می اید.

که ترکیب دو به دو انها رنگ های ثانویه را به وجود میاورد .و در دسته ی سوم رنگ های ثالث به وجود می ایند .

 

رنگ های اصلی

رنگ های قرمز و زرد و ابی رنگ های اصلی هستند .

 

رنگ های ثانویه

رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ به دست می اید ، مثلا ترکیب رنگ ابی و قرمز ، رنگ بنفش را نتیجه می دهد .و ترکیب رنگ ابی و زرد ، رنگ سبز را نتیجه می دهد .و ترکیب رنگ زرد و قرمز ، رنگ نارنجی را به وجود می اورد.

 

رنگ های ثالث

اگر هر کدام از رنگ های ثانویه را با یک رنگ اصلی ترکیب کنیم ، رنگ های ثالث به و جود می ایند .رنگ هایی مثل سبز ابی ، ارغوانی ، زرد سبز ، از جمله رنگ های این دسته هستند

هارمونی رنگ یعنی چه ؟

هارمونی به معنای هماهنگی است .وقتی می گوییم از هارمونی رنگ ها استفاده می کنیم ، منظور این است که رنگ ها همه به نوعی باهم هماهنگ هستند .

که این رنگ های هماهنگ را می توان از چرخه ی رنگ استخراج کرد .که در ادامه باهم با شش دسته ترکیب رنگ هماهنگ اشنا می شویم .

 

1- هارمونی از نوع تک رنگ

به خاطر سپردن این نوع ترکیب رنگ ، ساده تر از سایر رنگ هاست .ولی نکته ای که این جا مطرح است ، تنالیته های متفاوت است .که تنها یک رنگ با غلظت ، تیرگی ، و روشنی مختلف استفاده می شود .

تک رنگ بودن برای تصاویر و کارهایی مناسب است که روی یک موضوع تمرکز دارند .که به وسیله ی این کار میتوان صحنه هایی دراماتیک و پرجاذبه خلق کرد.

 

 

 

2-هارمونی با رنگ های مشابه

 

اگر در چرخه ی رنگ ، رنگ هایی که در همسایگی هم قرار دارند در کنار هم به کار روند ، این نوع هارمونی ایجاد می شود .و این دسته از ترکیب رنگ در طبیعت بسیار یافت میشود .و بسیار الهام بخش و ارامش بخش می باشد .

و در جایی که این نوع ترکیب قرار دارد ، اگر قرار بگیری از حس یکپارچگی ان لذت خواهید برد .

 

 


3- هارمونی ترکیب مثلثی

این ترکیب رنگ از مجموع سه رنگ تشکیل می شه .که در چرخه ی رنگ به گونه ای قرار گرفته است ، که همه ی رنگ های با فاصله ی یکسان انتخاب می شوند .به عبارت دیگر اگر بخواهیم توضیح دهیم .از اتصال سه نقطه یا سه رنگ ، مثلثی انتخاب میشود که یک مثلث متساوی الاضلاع است .که پره های ان یا متساوی الاضلاع ان را اگر به مرکز مثلث وصل کنیم ، رنگ هایی را نتیجه می دهد که رنگهای هارمونی ترکیب مثلثی را تشکیل می دهد .

این ترکیب رنگ به علت ماهیت نامعلومش ، برای خلق فضاهای فانتزی به کار می رود .یا اینکه برای خلق فضاهای کودکانه بسیار مناسب است زیرا رنگ های ان قدرتمند می باشد .

کار با ترکیب رنگ مثلثی مشکل است زیرا باید میزان استفاده هر رنگ را بدانیم .اگر همه ی رنگ یا هر سه رنگ را به نسبت مساوی در محیط یا تصویر به کار ببریم ، فضا بسیار شلوغ و ناخوشایند می شود .

یک رنگ را باید به عنوان رنگ اصلی و غالب در تصویر به کاربرد و سایر رنگ ها را به صورت جزیی در ان به کار برد .

 

4- هارمونی رنگ های مکمل

ایا می دانید رنگ های مکمل چه رنگ هایی هستند؟ در اینجا رنگ های مکمل را برای شما تعریف می کنیم

همانطور که گفتیم دو رنگ اصلی که با هم ترکیب شوند ، یک رنگ ثانویه را نتیجه می دهند . این رنگ ثانویه که از ترکیب این دو رنگ اصلی به وجود امده ، رنگ مکمل رنگی است که در ترکیب ان به کار نرفته است .پس رنگ ثانویه ، رنگ مکمل رنگ اصلی دیگر است .

روش دیگری که باعث می شود شما به راحتی رنگ های مکمل را به وسیله ی چرخه ی رنگ تشخیص دهید این است که بدانید ، رنگ هایی که دقیقا در چرخه ی رنگ در مقابل هم قرار دارند رنگ های مکمل هم هستند .

این هارمونی رنگ بسیار جذاب و پرکاربرد است .

رنگ های مکمل به صورت ذاتی باهم هماهنگ هستند .و تماشای این رنگ ها بسیار خوشایند است .

یک اشتباه !!!

نباید این دو رنگ را به صورت مساوی ترکیب کرد ، ترکیب رنگ های مکمل به صورت یکسان با یک نسبت مساوی کاری اشتباه است.که بهتر است، یک رنگ به صورت رنگ اصلی به کار رود و دیگری به عنوان یک رنگ مکمل در کنار ان ، که جزییات کار را نشان دهد .و چشم بیننده را در تصویر راهنمایی کند .

رنگ های مکمل روی هم اثر دارند .اثری که می گذارند را بیشتر به رخ می کشند .برای بهتر شدن نتیجه ی کار نباید صرفا ، کار را به چرخه ی رنگ محول کنید ، بهتر است که روی تنالیته و میزان علظت و تیرگی و روشنی رنگ ها کار کرده و رنگ مناسب درتصویر را بیابید و نتیجه ی ان را بهبود بخشید .

اگر باز نمیدانید کدام رنگ به چه صورت باید در کنار دیگری بیاید ان را در فیلم ها و انیمیشن ها جست و جو کنید .

از ترکیب رنگ قرمز و سبز یا زرد و بنفش یا نارنجی و ابی به طور مکرر در انیمیشن ها و فیلم های سینمایی در صحنه ها به کار میرود .

 

 


5- هارمونی رنگ های مکمل ناپیوسته

این هارمونی رنگ مثل هارمونی رنگ های مکمل است ، وقتی دو رنگ برای کار و تصویر یا لباس یا طراحی دکوراسیون کافی نباشد ، از سه رنگ استفاده می شود که انتخاب این رنگ یک قاعده ای دارد که در اینجا ذکر میشود .

ترکیب رنگ مکمل ناپیوسته یعنی ، دو رنگ مکمل را در نظر بگیرید ، یکی از رنگها را انتخاب کرده به جای انتخاب رنگ مقابل ان ، از دو رنگ مجاور ان استفاده میشود .که با این ترکیب رنگ می توان فضاهایی شاد متنوع را ایجاد کرد .

 

سعی کنید که یک رنگ را به صورت رنگ اصلی استفاده کنید و دو رنگ دیگر را برای جلوه دادن به جزییات و برجسته کردن قسمت مهم اثر به کار ببرید .

 

 

6- رنگ های مکمل دوگانه

این هارمونی به رنگ های مکمل شباهت بسیاری دارد ، فقط تفاوتی که با ان دارد این است که به جای یک جفت رنگ مکمل ، از دو جفت رنگ مکمل استفاده می شود .فرقی ندارد این دو جفت به چه فاصله ای از هم قرار داشته باشند، فقط باید به گونه ای در تصویر قرار بگیرند که یک جفت ان در پس زمینه و یک جفت دیگر ان در پیش زمینه استفاده شود .

 

مقدار استفاده ازهر یک از رنگ های مکمل چه در پیش زمینه و چه در پس زمینه ، یکسان نیست .و بسته به سلیقه ی خود می توانید یک رنگ را بیشتر و رنگ دیگر را کمتر استفاده کنید .

 

 

توصیه

فراموش نکنید که باید برای خلق اثار هنری سلیقه و علاقه و شم هنری خودتان را به کار برید .اگر یک ترکیب رنگی در نظر دارید که در هیچ یک از چارچوب های گفته شده قرار ندارد، هیچ اشکالی ندارد ، می توانید ان را با توجه به صلاح دید خودتان به کار ببرید و از چرخه رنگ و هارمونی و قانون ها به عنوان راهنما استفاده کنید .

خلق اثار هنری لزوما از قاعده ی خاصی پیروی نمی کند و همیشه فرصت برای خلق اثار هنری هست .

 

منبع : https://www.sorenacarpet.com

 

 

 

کلمات کلیدی