اخبار و مقالات

تاریخ انتشار: 00/02/22

قانون 10-30-60 در دکوراسیون داخلی

قانون 10 - 30 - 60 برای انتخاب رنگ ها

برای انتخاب سه رنگ متناسب برای فضای منزل یا محل کارتان، ساده ترین روش استفاده از یک چرخ رنگ و یا طیف رنگ است.
چرخ رنگ یا پالت رنگ همان طیف رنگی رنگین‌کمان است که در دوران مدرسه حفظ می‌کردیم
در این طیف سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد بوده که این رنگ‌ها اصلی‌ یا اولیه هستند و شما قادر نخواهید بود آنها را از ترکیب رنگ‌های دیگر ایجاد کنید.

سه رنگ فرعی یا ثانویه نارنجی، سبز و بنفش هستند و آنها از ترکیب مساوی رنگ‌های اصلی ساخته می‌شوند. از ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی، رنگ‌های مرتبه سوم به وجود می‌آید، که انعکاس کمتری نسبت به رنگ‌های اصلی و فرعی دارد، همانند: قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش و ... .(مقاله چرخه رنگ را نیز بخوانید )

 

برای انتخاب سه رنگ یک روش رایج وجود داره، وآن اینکه به ترتیب، یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و یک رنگ مرتبه سوم برای سه بخش 60-30-10 استفاده کنیم.

 یک ترفند سریع دیگر که توسط طراحان دکوراسیون استفاده می شود، انتخاب رنگ از روی کالیته (کالیته کتابچه‌ای شامل: نمونه‌های کوچک، از طیف‌های رنگی یک محصول است) پارچه‌ها است، زیرا طراحان پارچه از قبل با توجه به این اصول، طیف رنگ‌ها را طراحی کرده‌اند.

 

قانون 60-30-10 هم قابل نقض است!

اکثر ما اهل ریسک نیستیم و دوست داریم از یک قانون مشخص و امتحان پس داده، برای طراحی دکوراسیون خود، استفاده کنیم. این روش، کار را سریع و ساده‌تر کرده است،تا جایی که، وقتی مشاهده می‌کنیم کسی آن را رعایت نمی‌کند متعجب خواهیم شد.
اما یک سبک در معماری وجود دارد به نام سبک آوانگارد، که ویژه افراد ریسک پذیر است که مشتاق برهم زدن قوانین و روال مرسوم  هستند

 

افرادی که دوست دارند خارج از چهارچوب عمل کنند و به نوعی مایل به استفاده از خلاقیت و سبک‌های طراحی داخلی هستند.

 

اما جدا از این افراد و این سبک، هستند کسانی که مایل به استفاده تنوع رنگی بالاتر  هستند و به عنوان مثال دوست دارند رنگ چهارمی را نیز ، در دکوراسیون منزل خود به کار ببرند.

همیشه نکته مهم در طراحی خلاقانه یک دکوراسیون عالی این است که؛ قبل از نقض قوانین ابتدا آنها را بخوبی یاد بگیریم. زمانی که پیش فرض‌های اصلی قانون را درک کردید، می توانید به بهترین شکل آن قانون را مطابق سلیقه خود اصلاح و مناسب‌سازی کنید. این موضوع باعث می‌شود به شکل آگاهانه و بدون نقض اصول کلی دست به خلاقیت بزنید

 

یک‌رنگ باشیم!

هنگامی که شما مایل به طراحی یک دکوراسیون متشکل از رنگ‌های آرام‌تر برای ایجاد فضایی آرامبخش باشید، می‌توانید قانون را به شکل دیگری به کار ببرید.
در این حالت رنگ اصلی، ثانویه و کانونی شما، می‌تواند سایه‌های مختلف یک رنگ باشد، نه سه رنگ جداگانه.
یک رنگ خاکستری خنثی می تواند بخش 60 درصدی و آرامبخش محیط شما باشد، سایه تیره همان رنگ 30 درصد دوم و خیره کننده را می‌سازد، و یک پرده روشن تر همان رنگ که تا حدودی به سبز مایل باشد، 10 درصد کانونی را تشکیل می‌دهد. این طرح تک رنگ خنثی، فضایی فوق العاده دلچسب، مدرن و آرام ایجاد می کند.

کلام آخر؛ فرمول خود را داشته باشید

ما در این مطلب کلیات قانون اصلی، و روش استفاده از آن را بیان کردیم. همچنین دو نمونه روش‌ خلاقانه برای عبور از قاعده، با در نظر داشتن اصول کلی را نیز شرح دادیم.
اگرچه قوانین دکوراسیون در مواقعی که به دنبال انتخاب رنگ هستیم، بسیار مفیداند.، اما اگر شما طرفدار سبک آوانگارد باشید و یا تنوع بیشتری را دوست داشته باشید، نباید دست خود را ببنید. در این زمان است که باید فرمول خود را بنویسید. اگر 30-30-20-20 به نظر شما درست است، این فرمول را تست کنید.
نکته اساسی در عبور این قانون دکوراسیون، توجه به تعادل رنگ‌ها در فضای اطراف است. هنگامی که از وزن بصری این نسبت های رنگ آگاهی پیدا کردید، می توانید قوانین را زیر پا بگذارید و به توازن دلخواه خودتان دست پیدا کنید.
یکی از مواردی که برای انتخاب مبلمان مد نظر است، رنگ آن است برای راهنمایی بیشتر با ما در تماس باشید ..

کلمات کلیدی