اخبار و مقالات

تاریخ انتشار: 02/08/04

طراحی داخلی: درک روانشناسی رنگ در فضاها

وقتی وارد فضایی می شوید چه احساسی دارید؟ آیا احساس آرامشی که در شما وجود دارد بر شما غلبه کرده است؟ آیا احساس انرژی می کنید و آماده هستید تا روز خود را بگذرانید؟ یا متوجه می‌شوید که تنش در بدن شما می‌گذرد و تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که از محیط اطراف خود فرار کنید؟ طراحی داخلی حال و هوای اتاق را تنظیم می کند و یکی از اجزای جدایی ناپذیری که به ایجاد تن کمک می کند رنگ است. به این می گویند روانشناسی رنگ اتاق.

روانشناسی رنگ صدها سال است که مورد مطالعه قرار گرفته استرنگ تجلی چگونگی درک مغز و بینایی ما از طول موج های مختلف نور استاین طیف از طول موج های کوتاه تر (رنگ های آبی یا بنفش) تا طول موج های بلندتر (قرمز) را شامل می شودبه عبارت دیگر، آن چیزی است که معمولاً به عنوان رنگین کمان رنگ شناخته می شودعلم رنگ به لطف آزمایش‌های آیزاک نیوتن در قرن هفدهم، که منجر به اولین چرخ رنگ شد، و بعداً توسط یوهان ولفگانگ فون گوته، که پیشگامانه «نظریه رنگ‌ها» را در سال 1810 منتشر کرد، گام‌های بزرگی به جلو برداشت. اولین کسی که عمیقاً تأثیرات روانی رنگ ها و تأثیر آنها بر احساسات انسان را بررسی کرد.

البته تئوری رنگ به طراحی داخلی محدود نمی شوددر هنرهای زیبا مانند نقاشی و عکاسی، تبلیغات و برندسازی، مد، زیبایی، طراحی صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر کاربرد داردحتی در روندهای فرهنگی گسترده ای نقش دارد - به این فکر کنید که چگونه زیتون های کسل کننده، خاکستری و خنثی های مد و طراحی جنگ جهانی دوم جای خود را به پاستیل های خشخاش در دهه 1950 پر رونق دادند، که سپس به نئون های زنده در روانگردان تبدیل شدند. دهه 60 در آن موارد، رنگ‌های رایج آن زمان توسط خلق و خوی ملت دیکته می‌شداما درک معنای رنگ در طراحی داخلی بسیار مهم است زیرا ما زمان زیادی را در خانه مان می گذرانیم و فضایی که در آنجا ایجاد می کنیم تأثیر زیادی بر روحیه و سبک زندگی روزمره ما دارداین همچنین بر افرادی که به خانه ما می آیند تأثیر می گذارد - می تواند مکانی برای استقبال یا مکانی سرد یا بی نظم باشدخانه شما در مورد شما چه می گوید؟ بسیاری از آن به رنگ مربوط می شود.

رنگ‌ها و حالت‌های اتاق: معنی آنها چیست؟

هنگام بحث در مورد روانشناسی رنگ اتاق، می تواند مفید باشد که از نقطه ای شروع کنید که احتمالاً برای اولین بار در مورد رنگ ها در مدرسه یاد گرفته اید: رنگ های اصلیاین سه رنگ - قرمز، زرد و آبی - نقاط اساسی چرخه رنگ هستند.

قرمز این یک رنگ آتشین و گرم است که قطعا برای کسانی است که به طرح های طراحی جسورانه علاقه دارندرنگ قرمز می تواند بیانگر قدرت، حس و حال و نشاط باشدسایه مناسب قرمز (که در یک لحظه به آن خواهیم رسید) می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد تا احساس تحریک و نشاط کنیداز آنجایی که قرمز چنین عمقی دارد، اغلب به عنوان رنگ برجسته در منسوجات یا مبلمان استفاده می‌شود، زیرا ممکن است در اتاق‌های کوچک‌تر به نظر برسد که تمام دیوارها به رنگ قرمز آغشته شده باشند.

زرد می خواهید یک فضای کوچک، تاریک و بسته را روشن کنید؟ آن را به رنگ زرد آفتابی رنگ آمیزی کنید که اغلب با احساس شادی و خوش بینی مرتبط استمانند جایگزینی برای نور خورشید در فضاهایی است که نور طبیعی زیادی دریافت نمی کنندوارد آشپزخانه یا حمامی شوید که این رنگ زرد را دارد، و ممکن است از یک انفجار شادابی، یک فنر اضافی در قدم خود بگیریدباید زرد مناسب باشدبا این حال، بیش از حد روشن است، و می‌تواند باعث ایجاد احساسات بی‌قراری شود، و رنگ زرد بیش از حد کدر ممکن است باعث حسادت یا بیماری در شما شود.

آبی در یک مطالعه روانشناسی رنگ در طراحی داخلی ، از دانشجویان خواسته شد که ترجیحات رنگی خود را در بین شش ساختمان که همه یکسان بودند به جز رنگ داخلی آنها رتبه بندی کنندآبی بهترین انتخاب رنگ بود و همچنین بهترین رنگ برای مطالعه در نظر گرفته شدتنها رنگ اصلی که بخشی از خانواده "خنک" محسوب می شود، آبی است که یادآور طبیعت است و تصور می شود هوش، آرامش و وفاداری را تقویت می کنداین می تواند به شما احساس آرامش و آرامش دهد، که هنگام ایجاد یک محیط خانه آرام ایده آل است.

در مرحله بعد، بیایید به رنگ های ثانویه نگاه کنیماینها رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی با هم به وجود می آیند.

سبز مانند آبی که یکی از رنگ های پایه آن به همراه زرد است، سبز به طبیعت گوش می دهد و در طراحی خانه محبوب استاین رنگ می تواند احساس شادابی داشته باشد و حس طراوت، رشد و سرزندگی را به شما القا کندبسیاری از مردم رنگ سبز را دوست دارند زیرا به آنها کمک می کند احساس امنیت کنند.

بنفش با لمس مناسب، بنفش می تواند شور و اشتیاق و شدت را برانگیزداتاقی با درام غنی را بالا می‌برد و مانند سبز، ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم است که بسته به سایه‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توان آن‌ها را بالا یا پایین بازی کردرنگ بنفش همچنین می تواند به اتاق احساس نشاط بدهد، که می تواند احساس سبکی و بازی در شما ایجاد کند.

نارنجی با توجه به روانشناسی رنگ اتاق، نارنجی باعث ایجاد خلاقیت می شودگرمای آن ممکن است به شما انرژی بدهد، به خصوص اگر سایه مانند میوه پر جنب و جوش باشدمانند رنگ زرد، حس شادابی را تقویت می کند و می تواند برای بازدیدکنندگان خوشایند باشد، و در حمام، آشپزخانه و جاهایی که رنگ زرد مناسب است نیز به خوبی کار می کند.

در نهایت، هر بحثی در مورد رنگ‌ها و حالت‌های اتاق باید شامل مواردی باشد که برخی ممکن است «غیر رنگ» در نظر بگیرند: سیاه و سفید.

مشکی مشکی ممکن است تند باشد، اما می تواند دلالت بر ظرافت، پیچیدگی و قدرت داشته باشدبا این حال، رنگ مشکی بیش از حد می تواند به راحتی به محیطی غم انگیز تبدیل شود که یادآور هالووین یا یک حال و هوای تاریک تر شبیه مرگ استوقتی با رنگ مناسبی مانند سفید ترکیب شود، طراحی شما کلاسیک خواهد بوداما اگر خیلی به آن تکیه کنید، ممکن است احساس ناراحتی یا ناراحتی کنید.

سفید با پاشیدن رنگ سفید روی دیوارها، مبلمان یا کف خود احساس طراوت و تمیزی کنیدهمچنین محبوب ترین انتخاب برای رنگ سقف استسفید نماد خوبی و خلوص است و شریکی عالی با اکثر رنگ‌های دیگر است - به این فکر کنید که یک دیوار با رنگ‌های زنده که با تزئینات و قالب‌بندی‌های سفید شفاف قاب شده است، چقدر چشم نواز به نظر می‌رسدرنگ سفید همچنین در باز کردن اتاق‌های کوچک و ایجاد احساس بزرگ‌تر در آن‌ها بسیار عالی است، که می‌تواند به آرامش شما کمک کند و به شما آرامش دهد.

با این حال، روانشناسی رنگ اتاق پیچیده تر از چیزی است که یک رنگ نشان می دهداین به این دلیل است که چندین ویژگی رنگ وجود دارد که می توان آنها را برای برانگیختن حالات و احساسات خاص دستکاری کردبه عنوان مثال، رنگ زرد را که قبلا ذکر شد، در نظر بگیریدبسته به رنگ خاصی که انتخاب می کنید، این رنگ می تواند احساس شادی یا حسادت در شما ایجاد کندچرا تراشه های رنگ ده ها تنوع یک رنگ دارند؟ زیرا رنگ ویژگی های بسیاری دارد که می تواند خلق و خوی ایجاد شده را به شدت تغییر دهددر اینجا برخی از متداول ترین ویژگی های رنگ یا رنگ وجود دارد که باید در ایجاد یک پالت طراحی داخلی در نظر گرفته شوند.

رنگ یک رنگ اصلی بگیرید و مقداری سفید به آن اضافه کنید و یک رنگ به دست می آوریدبه عنوان مثال، رنگ بنفش پر رنگ و حسی با ترکیب سفید به یک اسطوخودوس آرام و آرام تبدیل می شودآنها همچنین در خانه هایی با سبک معماری قدیمی و کلاسیک به خوبی کار می کنندآنها همچنین ممکن است فضای اتاق را گسترده تر کنند و ترکیب آنها با لهجه های سفید ظاهری جاودانه ایجاد می کند.

سایه برعکس، سایه چیزی است که با افزودن سیاه به یک رنگ به دست می آوریدخاکستری روشن زمانی که تیره می شود احساسی خاکی تر به خود می گیرد، در حالی که کمی مشکی می تواند آبی آبی را به رنگی عمیق اقیانوس مانند تبدیل کندسایه‌ها اغلب با رنگ‌های خنثی یا روشن‌تر ترکیب می‌شوند که تعادل ایجاد می‌کنند و از غلبه بر رنگ تیره‌تر بر اتاق جلوگیری می‌کنند.

تن این تقریباً حد وسطی بین سایه و رنگ است، زیرا خاکستری برای ایجاد تن به رنگ اضافه می شوداین امر مخصوصاً زمانی مفید است که بخواهید طراوت رنگ های خیلی روشن مانند بنفش یا نارنجی را کاهش دهید و رنگ ملایم تری ایجاد کنید.

مقدار این ویژگی به میزان نور یک رنگ اشاره داردبه طور خلاصه، هر چه رنگ روشن تر باشد، ارزش بالاتری دارددر این طیف، سیاه در انتهای پایین و سفید در انتهای بالا قرار دارد و رنگ‌ها در بین این دو قرار دارندارزش در روانشناسی رنگ طراحی داخلی مهم است زیرا شما می خواهید رنگ هایی را با مقادیر متفاوت برای تضاد هماهنگ انتخاب کنید.

اشباع رنگ چقدر غنی است؟ این تا حد زیادی به سطوح اشباع آن بستگی داردرنگ‌های اشباع عمیق در مقایسه با رنگ‌هایی که از نظر اشباع روشن‌تر هستند و ممکن است در نور روشن کم رنگ‌تر به نظر برسند، برجسته‌تر و پررنگ‌تر به نظر می‌رسند.

Chroma وقتی می گویید چیزی "قرمز واقعی" است، در واقع به رنگ آن اشاره می کنیدهنگامی که یک رنگ در خالص ترین حالت خود است، بدون هیچ گونه رنگ، تن یا سایه اضافه شده، سطح رنگ بالایی دارد.

با دانستن این اصول تئوری رنگ، طراحی داخلی منسجم و زیبایی شناختی به راحتی قابل دستیابی استبرخی از قوانین کلیدی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید که به شما اطمینان می دهد که یک پالت عالی را به دست آورید.

طراحی با رنگ

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به این فکر کنید که می خواهید چه فضایی در اتاقی که طراحی می کنید ایجاد کنیدآیا اتاق خوابی است که می خواهید در آن احساس آرامش و استراحت کنید، یا اتاق ناهارخوری که محل صرف غذاها و مهمانی های شاد خانوادگی باشد؟ همچنین باید میزان فضایی که باید با آن کار کنید، وسایلی که قصد دارید در اتاق استفاده کنید و نوع منابع نوری وجود دارد را نیز در نظر بگیرید، زیرا همه اینها می توانند به تعیین رنگ و حال و هوای اتاق کمک کنند. در نهایت با.

با در نظر گرفتن این موارد، می توانید نگاهی به چرخه رنگ بیندازیدطراحان داخلی معمولاً بر یک چرخه رنگی 12 قسمتی متکی هستند که از سه رنگ اصلی، سه رنگ ثانویه و شش رنگ ثالث که ترکیبی از رنگ های اصلی و ثانویه مانند قرمز-بنفش و آبی-سبز هستند تشکیل شده استاگر رنگ خاصی در ذهن دارید، می توانید به روش های مختلف به آن نزدیک شویدفرض کنید برای اتاق نشیمن به رنگ آبی رضایت داده ایدیکی از گزینه ها استفاده از طرح تک رنگ است که در آن رنگ آبی را انتخاب می کنید و از رنگ، تن و سایه آن (به ترتیب با ترکیب آن با سفید، خاکستری و مشکی) برای ایجاد ظاهری منسجم استفاده می کنیداز رنگ های خنثی (مانند بژ)، سیاه یا سفید برای رنگ برجسته استفاده کنید.

راه دیگر استفاده از رنگ آبی جفت کردن آن با رنگ مکمل آن استبرای پیدا کردن آن، فقط به رنگ مخالف آبی در چرخه رنگ نگاه کنید: نارنجیدیوارهای آبی آسمانی با مبل نارنجی روشن ترکیبی زیبا ایجاد می‌کنند که به طور طبیعی چشم نوازی می‌کند یا ترکیب ساحلی بین مرجانی و فیروزه‌ای را امتحان کنید. (سایر رنگ های مکمل عبارتند از قرمز و سبز و بنفش و زرد.) به خاطر داشته باشید که رنگ های خنثی عنصر سوم ضروری در جفت رنگ های مکمل به عنوان محل استراحت بصری برای چشم هستنددر غیر این صورت، رنگ بیش از حد می تواند طاقت فرسا باشدیک طرح رنگی مرتبط تقسیم‌بندی مکمل است، که در آن از یک رنگ اصلی استفاده می‌کنید، سپس به‌جای افزودن رنگ مستقیماً در مقابل آن، رنگ‌ها را در دو طرف رنگ مقابل انتخاب کنیددر مثال ما، رنگ ها آبی، زرد-نارنجی و قرمز-نارنجی خواهند بود.

اگر می خواهید واقعاً با رنگ بازی کنید، یک طرح رنگ مشابه ممکن است برای شما بهترین کار را داشته باشداین شامل استفاده از دو تا شش رنگ است که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرنداگر فضایی گرم ایجاد می کنید، از رنگ زرد با زرد-سبز و زرد-نارنجی استفاده کنیدیا می توانید یک طرح رنگی سه گانه را ترکیب کنید، که در آن از سه رنگ استفاده شده است که به طور مساوی از یکدیگر فاصله دارند و در یک مثلث روی چرخ رنگ قرار می گیرندطراحان داخلی با تجربه می توانند به شما کمک کنند تا یک طرح رنگی سفارشی داشته باشید، که از هیچ یک از قوانین بالا پیروی نمی کند اما همچنان با هم کار می کند تا ظاهری یکپارچه ایجاد کندبرای طرح‌های رنگی پیچیده مانند اینها، درک معنای رنگ در طراحی‌های داخلی مفید است.

هنگام در نظر گرفتن رنگ ها و ترکیب های مختلف، به خاطر داشته باشید که ویژگی های آنها نیز مهم استدر حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید سطوح رنگی و اشباع یکسان را با هم مطابقت دهید تا از ناهماهنگی بصری که به نظر می‌آید، اجتناب کنیدبرای ظاهری چشمگیر، از رنگ هایی با ترکیبی از ارزش های بالا و پایین مانند طلایی و بنفش تیره استفاده کنید.

 

کلمات کلیدی