اخبار و مقالات

تاریخ انتشار: 02/07/05

چگونه رنگ ها درک فضاهای داخلی را تغییر می دهند

بشریت بیشتر و بیشتر زمان خود را در خانه سپری می کند، چه در محل کار و چه در خانه - با مطالعات نشان می دهد که ما اکنون 87 درصد از زندگی خود را در داخل خانه می گذرانیم. محیط های دلپذیر به طور مثبت بر روحیه و رفاه ساکنان آن تأثیر می گذارد، همانطور که مکان های ناخوشایند و کم نور می توانند زندگی را بدتر کنند. به همین دلیل است که هنر طراحی داخلی بسیار مهم است، حتی اگر توسط برخی متخصصان اغلب جزئی تلقی شود. هنگام طراحی داخلی، معمار این قدرت را دارد که متغیرهای مهم را تغییر دهد، اعم از نور مصنوعی ، نور طبیعی ، نسبت‌ها یا مصالح - با همه این عناصر که بر تجربه ساکنان در یک فضا تأثیر می‌گذارند.

درباره محصولات زیر بیشتر بیاموزید

برای ارائه تجربه فضایی مطلوب، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک اینچ از دیوار، ادراک یک فضا را تغییر می دهنداین کار را می توان با رنگ آمیزی سطوح، استفاده از مواد مختلف و یا اعمال پوشش های مختلف انجام دادرنگ های روشن و سردتر فضا را بزرگتر نشان می دهندرنگ‌های تیره‌تر باعث می‌شود آنها بسته‌تر و در چشم کوچک‌تر به نظر برسندچیدمان رنگ ها یا بافت ها در یک محیط، چشم انداز را تغییر می دهد و باعث می شود اتاق بلندتر، طولانی تر، عریض تر به نظر برسد یا یک عنصر خاص را برجسته کند.

در زیر، ما برخی از احتمالات را برای تغییر محیط با استفاده از رنگ ها و تضاد مواد فهرست می کنیم:

فضا را بزرگ کنید

 برای ایجاد احساس وسعت در یک محیط، بهترین روش استفاده از رنگ های روشن است که نور طبیعی را منعکس کرده و سطوح را در چشم بزرگتر نشان می دهد.

فضا را فشرده کنید

از سوی دیگر، زمانی که ایده این است که اتاق را جمع و جورتر، کوچک‌تر و دنج‌تر نشان دهید، انتخاب رنگ‌های قوی‌تر روی سطوح دیوار می‌تواند به خوبی کار کندآنها بیشتر نور طبیعی را جذب می کنند و احساس محصور بودن را می دهند که می تواند برای عملکردهای خاصی مفید باشد.

سقف را پایین بیاورید

مواقعی وجود دارد که کاهش ارتفاع سقف می تواند فضا را دلپذیرتر کند و احساس خوشایندی را ایجاد کندهنگامی که آن را به رنگ تیره تر از دیوارها رنگ می کنید یا بافت متریال را نمایان می کنید، این ویژگی این تصور را ایجاد می کند که سقف کمتر است.

کشش فضا

در شرایط دیگر، درست برعکس استآپارتمان هایی وجود دارند که سقف های پایین آن ها حسی کلاستروفوبیک به فضاها می دهدرنگ آمیزی دیوارها به رنگ تیره تر و سفید ماندن سقف باعث می شود احساس سقف بلندتری داشته باشید.

فضا را گسترده تر کنید

رنگ آمیزی دیوار پشت و سقف با همان رنگ های تیره تر و روشن تر کردن دیوارهای جانبی باعث می شود فضا وسیع تر و جادارتر به نظر برسداین تکنیکی است که به طور گسترده در راهروها یا اتاق های باریک استفاده می شود.

فضا را باریک کنید

رنگ آمیزی دو دیوار جانبی متضاد به رنگ های تیره و رها کردن زمینه و سقف به رنگ های روشن، فضا را به چشم باریک تر می کند و تناسب اتاق هایی با ابعاد نامتعادل را بهبود می بخشد.

فضا را کوتاه کنید

اگر فضای بسیار بزرگی در خانه خود دارید و می‌خواهید احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید، روی دیوارهای پشتی رنگ‌های تیره در مقابل رنگ‌های روشن‌تر در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

یک دیوار را برجسته کنید

برای برجسته کردن یک دیوار، توصیه می شود که رنگ آن روشن تر باشد در حالی که بقیه رنگ تیره تر دارنداین باعث می شود که چشم به سمت آن کشیده شود.

دیوارها را کوتاه کنید

اگر ایده کوتاه‌تر کردن دیوارها است، استفاده از سایه تیره‌تر در پایین دیوار کارساز خواهد بود.

کلمات کلیدی