اخبار و مقالات

تاریخ انتشار: 00/06/24

انواع سبک مبلمان

انتخاب سبک مبلمان شما فقط یک پرسش مفید نیست. مطمئناً شما به یک تخت خواب در اتاق خواب ، یک میز ناهار خوری در اتاق ناهار خوری و غیره نیاز دارید ، اما انواع سبک مبلمان موجود نیز برای ایجاد فضایی خاص کار می کند. بنابراین نوع مناسب مبلمان باید با ایده شما در مورد ظاهر و احساس یک اتاق مطابقت داشته باشد.

انواع سبک مبلمان 

سه طبقه بندی عمده برای سبک مبلمان وجود دارد: معاصر ، مدرن و سنتی ، ما قصد داریم نگاهی دقیق تر به هر سه مورد داشته باشیم.

معاصر با رنگهای ثابت ، خطوط براق ، رنگهای خنثی و مواد مختلف مانند فلز و شیشه مشخص می شودمعاصر مدرن ، بدون شلوغی ، براق ، پیچیده ، هوا و سبک است.

این سبک عاشق فضاهای باز بزرگ و رنگ های روشن است که باعث می شود فضاهای کوچکتر حتی بزرگتر به نظر برسندفضایی برای جابجایی وجود دارد و این حس هوایی را داردرنگهای خنثی بیشتر فضا را پوشش می دهند و رنگها در جزئیات کوچک مانند نور ، بالش ، هنر و گلها گنجانده شده اند.

نور همچنین یک عنصر بزرگ در سبک معاصر است که در آن مقدار زیادی نور طبیعی و همچنین مصنوعی به شکل لامپ و وسایل روشنایی وجود دارد.

ساحلی

طراحی ساحلی از اقیانوس الهام گرفته شده استساحل یک عنصر عظیم در این طراحی است که به شما احساس شادابی ، گاه به گاه و تعطیلات می دهداین سبک شامل رنگ های سرد مانند آبی ، سبز ، سفید و بنفش استهمچنین بافت های متفاوتی وجود دارد که از سبک آن مانند پوسته ، ماسه ، چوب ، طناب ، حصیر و شیشه استفاده می کندظاهر دریایی آبی و سفید در این سبک بسیار محبوب استاحساس کلی طراحی ساحلی  ، آرام و تنبل است.

انتقالی

سبک انتقالی طراحی سنتی و معاصر را با هم ترکیب می کند تا ترکیبی منسجم از کلاسیک و پیچیدگی را ایجاد کندبا استفاده از طرح های رنگی ساده ، خطوط مستقیم ، روکش های نرم و جدیدترین متریال ، طراحی انتقالی در عین حال تصفیه شده و راحت به نظر می رسد.

شیک شبی

این سبک مبلمان در اوایل دهه 1980 در انگلستان بوجود آمدایده پشت سبک مبلمان Shabby Chic این است که تعداد زیادی مبلمان قدیمی داشته باشید که با استفاده از جلوه های رنگی هنری مدرن تر شده انداین نوع مبلمان همچنین از یک پالت رنگی خنثی که با جلوه های سبک مبلمان روستیک ترکیب شده است ، طرفداری می کند.

معاصر اسکاندیناوی

این سبک مبلمان از اسکاندیناوی سرچشمه گرفته و در اوایل قرن بیستم محبوبیت خود را افزایش دادمبلمان معاصر اسکاندیناوی از سه اصل پیروی می کند: عملکرد ، مینیمالیسم و ​​سادگیآنها معمولاً در طراحی فایده دارند و اغلب با چوب طبیعی ساخته می شوند.

سبک مبلمان مدرن

اینها سبک های جدیدتری هستند که بدون هیچ پایبندی واقعی به یک دوره زمانی خاص توسعه یافته اندآنها تمایل دارند خطوط بین هنری و کاربردی را محو کنند و اغلب عناصر چندین نوع سنتی از مبلمان را ترکیب می کنند.

سبک مبلمان مدرن در جریان جنبش مدرنیستی دهه 1900 توسعه یافتاز پالت رنگی تک رنگ استفاده می کند و اغلب از مواد "مدرن" مانند فولاد ، وینیل ، پلاستیک و چرم ساخته شده استمبلمان براق و ساده با خطوط تمیز و فرم های اولیه استمیزها اغلب مانند چوب یا فلز ساده هستند ، اما اغلب با شیشه ای تزئین شده اند تا جلوه ای صیقلی داشته باشند.

مینیمالیستی

سبک مبلمان مینیمالیستی ترکیبی از ویژگیهای برگرفته از مبلمان معاصر و هنرهای اسکاندیناوی است و آن را با زیبایی شناسی سبک مدرن ترکیب می کند.

نتیجه یک سبک ساده و در عین حال رنگارنگ است که عاشق قطعات مفید با اشکال گرد و بدون لبه استدر اینجا هیچ تزئینی با شکوه و فانتزی وجود ندارد.

مدرن قرن وسطی

سبک طراحی اواسط قرن جنبشی بود که تقریباً بین سالهای 1945 تا 1965 در ایالات متحده ایجاد شد. این سبک مبلمان ، معماری و طراحی گرافیکی را پوشش می دهداین ویژگی استفاده از انواع مختلف مواد را با خطوط تمیز و منحنی های ظریف ترکیب می کند.

آرام مدرن

مبلمان در این سبک زیبایی مینیمالیستی را در بر می گیرد و به دنبال ایجاد احساس آرامش و در عین حال پیچیده استدوست دارد دارای شبح های براق همراه با عناصر نرم مانند پارچه مخملی باشدفلزات زیادی را در ویژگی های طراحی خود جای داده است.

سبک مبلمان سنتی

سبک مبلمان سنتی متاثر از سبک های مبلمان قدیمی و کلاسیک استاینها سبک هایی هستند که قرن ها پیش رواج پیدا کردند و تا به امروز باقی مانده اندسبک مبلمان سنتی دارای ویژگی هایی از سبک مبلمان Queen Anne ، Sheraton و Chippendale استدارای خطوط مستقیم ، پاهای مخروطی و تزئینات بسیار زیبا است.

مبلمان از سبک طراحی سنتی احیای از 18 عمدتا هفتم قرن انگلیسی، 19 هفتم قرن نئو کلاسیک، کشور فرانسه و بریتانیا استعماریاین مبلمان آن حس کلاسیک فضایی را ایجاد می کند که هرگز از مد نمی افتداین سبک همه در مورد راحتی ، گرما ، آشنایی و نظم قابل پیش بینی است.

تعادل با ترکیب اثاثیه کوچک و بزرگ که چند منظوره را در یک فضا انجام می دهند به دست می آیدرنگهای گرم اغلب برای سبکهای سنتی مانند کرم ، طلایی ، خاکستری و قهوه ای استفاده می شودگلها ، نوارها و چهارخانه هایی وجود دارند که به بافت و جذابیت می افزایند.

عتیقه

مبلمانی که به سبک آنتیک طبقه بندی می شوند معمولاً حدود یک قرن قدمت دارندبیشتر مبلمان آنتیک چوبی هستند و از جزئیات تزئین شده و منحصر به فرد استفاده می کنند.

روستیک

سبک مبلمان روستایی با استفاده از مواد طبیعی مشخص می شودمبلمان روستیک با استفاده از چوب ، مخفی ، پارچه کتانی و پنبه به دنبال ایجاد حس گرما و آرامش در اتاق هستند

ژاکوبین

سبک مبلمان Jacobean در دوران رنسانس اولیه انگلیس پدید آمد که در حدود 1600-1690 رخ داد.
این سبک با استفاده از خطوط مستقیم و رنگ های تیره مشخص می شودیکی از ویژگی های معمول طراحی مبلمان Jacobean استفاده از نقش های تزئینی به عنوان تزئینی است.

ویلیام و مری

این سبک مبلمان در طول دوره 1690 تا 1735 محبوبیت زیادی پیدا کرد. دو ویژگی طراحی که در مبلمان به سبک ویلیام و مری متداول است این است که آنها دارای پایهای شیپوری هستند که اغلب به پای توپ اسپانیایی ختم می شود.

این سبک به شدت تحت تأثیر طرح مبلمان هلندی و چینی استشاید بارزترین مثال این تأثیرات این واقعیت باشد که اغلب آنها دارای آثار لاک شرقی هستند.

فرانسوی

فرانسوی ها همیشه به عنوان استادان سبک شناخته شده اند ، و این طراحی داخلی را مستثنی نمی کندطراحی داخلی آنها مملو از طلا ، برنز ، عتیقه ، پارچه های بافت دار  استمواد رایج مورد استفاده در مبلمان به سبک فرانسوی عبارتند از گردو ، ماهون ، بلوط ، چوب گل رز ، افرا ، مس ، برنج  و چدنمبلمان را می توان پیچیده ، جسورانه و حتی با ویژگی های طلایی تزئین کرد.

در طول سالها ، طراحی داخلی فرانسوی با تأثیر سبکهای دیگر مانند کشوری ، التقاطی و معاصر رشد کرده استفرانسوی ها عاشق طرح های کلاسیک هستند که هرگز از مد نمی افتندآنها همچنین دوست دارند عتیقه جات و آثار تاریخی خود را به نمایش بگذارندرنگها همه جا هستند ، از گل گرفته تا پرده و مبلمانبافت های مختلف را می توان در سراسر فضا یافت.

پنسیلوانیا هلندی

این سبک مبلمان در اوایل قرن 18 و 19 در آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کردهلندی پنسیلوانیا مهاجران اولیه از آلمان به آمریکا بودند ، بنابراین این سبک مبلمان تأثیرات آلمانی ها را مشخص کرده است.

هلندی های پنسیلوانیا بسیار مذهبی بودند و ریاضت و ساده زیستی را فضیلت می دانستندبنابراین تعجب آور نیست که سبک مبلمان مورد علاقه آنها بسیار مفید با خطوط ساده و مستقیم استبا این حال ، علیرغم فایده گرایی ، مبلمان هلندی پنسیلوانیا نیز بسیار رنگارنگ و مزین به نقاشی های عامیانه است.

Chippendale

این نقش در سالهای 1750-1790 زمانی محبوب شد که مبلمان ساخته شده توسط کابینت ساز لندن به نام توماس چیپندیل توجه ثروتمندان و اشراف را به خود جلب کرد.

مبلمان Chippendale شامل عناصری از سبک ملکه آن است و تأثیرات گوتیک ، چینی و فرانسوی دارد

شرایتون

تقریباً همزمان با محبوبیت مبلمان هپل وایت ، یک طراح دیگر مبلمان انگلیسی در حال ظهور بوددر حدود سالهای 1780-1820 ، برخی از محبوب ترین قطعات مبلمان آنهایی بودند که توسط جورج شرایتون طراحی شده بودند.
Sheraton
سادگی و خطوط مستقیم را دوست داشت و این را می توان در سبک مبلمان Sheraton مشاهده کرداو همچنین از روکش های متضاد استفاده می کرد اما پاهای باریک تنها یک ویژگی طراحی گاه به گاه است.

هپل وایت

این مبلمان اولین بار در ایالات متحده در سالهای 1765-1800 محبوب شداین سبک مبلمان نام خود را از طراح لندنی George Hepplewhite گرفته است.

مبلمان Hepplewhite دارای تأثیرات نئوکلاسیک و ظاهر بسیار ظریف استاز پاهای باریک ، خاتم و روکش های متضاد زیادی استفاده می کند.

فدرال

این سبک مبلمان همزمان با سبک مبلمان Hepplewite و Sheraton بوجود آمد و ترکیبی از هر دو در نظر گرفته می شود.

سبک مبلمان فدرال از خطوط براز و مستقیم زیادی استفاده می کندمانند سبک هایی که از آن تقلید می کند ، از روکش های متضاد به عنوان یک تزئین تزئینی استفاده می کندهمچنین از نقوش نئوکلاسیک زیادی استفاده می کند.

آسیایی

همانطور که از واژه مشخص است ، انواع مبلمان آسیایی از کشورهای مختلف آسیا الهام گرفته استاین قاره وسیع است و فرهنگ غنی است ، بنابراین راههای زیادی برای ترکیب طراحی آسیایی در فضای شما وجود داردطراحی آسیایی دارای عناصر چوبی مانند بامبو و چوب دستی ، رنگهای غنی مانند قرمز و زرد ، رنگهای آرام مانند سفید و سبز ، شخصیتهای فرهنگی مانند اژدها و تأثیرات مذهبی مانند خدایان بودا و هندو است.

طراحی مینیمالیستی ژاپنی ،آرامش را به نمایش می گذاردمبلمان تمیز و ساده استتزئینات کمتری وجود دارد بنابراین فضا بزرگتر به نظر می رسدرنگ دیوارها سفید ، خاکستری یا قهوه ای استرنگ های متفاوتی را می توان در بالش ، گلدان یا آثار هنری مشاهده کرد.

ویکتوریایی

این سبک مبلمان در دوره ویکتوریایی انگلیسی توسعه یافته است ، بنابراین به خاطر ملکه ویکتوریا نامگذاری شده استدوره ویکتوریایی آغاز انقلاب صنعتی بود ، بنابراین مبلمان ویکتوریایی همچنین به عنوان اولین سبک مبلمان است که توانست از تولید استفاده کند.

هنر دکو

آرت دکو با اشکال ساده و هندسی مشخص می شوداین سبک در دهه 1920 و 1930 محبوب شداصطلاح آرت دکو از عبارت فرانسوی "art decoratifs" سرچشمه می گیرد ، که توضیح می دهد این سبک قبل از جنگ جهانی اول در کجا ظاهر شد. هنر دکو تصویری از تجمل و مدرنیته استاین ترکیبی از سبک های مختلف و متناقض استاندکی پس از پایان جنبش هنر و صنایع دستی ، آرت دکو از سادگی منفعت طلبی جنبش قبلی اجتناب کرد.

مبلمان آرت دکو از رنگ های جسورانه و پر جنب و جوش و اشکال هندسی استفاده می کندقطعات آرت دکو شامل کوبیسم ، فولاد ضد زنگ ، پلاستیک و آینه استاین سبک دوست دارد از مواد "غیرمعمول" مانند فلزات ، چوب های عجیب و غبار و عایق ساخته شده از عاج استفاده کندآرت دکو نه تنها در طراحی داخلی ، بلکه در نقاشی ، مجسمه سازی ، جواهرات ، مبلمان و هنر نیز یافت می شود.

انتخاب سبک مبلمان با طراحی داخلی

طراحی داخلی فضا را منظم تر ، ایمن تر ، زیباتر  برای اهداف خود می کندبرخلاف تصور عموم ، طراحی داخلی تنها چیدن مبلمان در یک فضا نیستطراحی داخلی هم هنر است و هم علم.

ترکیب رنگها در یک فضا حال و هوای آن را مشخص می کنداز چرخه رنگ برای تعیین اینکه کدام رنگها برای دستیابی به یک احساس خاص در یک فضا بهتر ترکیب می شوند استفاده می شودتعیین مبلمان مناسب باعث می شود فضا بدون توجه به اندازه ، جادارتر به نظر برسدهمچنین با ادغام مبلمان با اهداف متعدد ، مشکلات ذخیره سازی را در فضاهای کوچک حل می کند.

دکور فضایی که توسط یک طراح کنار هم قرار گرفته است ، آن را شخصی کرده و برای صاحب آن راحت استاین حس تعلق ، راحتی و امنیت را به فضا می بخشد.

انواع مختلف طراحی داخلی در دسترس است و هر کدام با افراد متفاوت صحبت می کندانتخاب سبک طراحی قطعاً به شما و طراح شما کمک می کند تا آنچه را که در فضای خود می خواهید انتخاب کنید.

در پایان روز ، انواع سبک مبلمان که انتخاب می کنید بستگی به سلیقه شخصی شما داردسبک مبلمان باید با ایده شما درباره اینکه می خواهید اتاق چگونه باشد ، مطابقت داشته باشدشما می خواهید اتاق شما مانند مکانی باشد که می توانید با خوشحالی و راحتی زمان زیادی را در آن بگذرانید و سبک مبلمانی که انتخاب می کنید می تواند این احساس را تقویت کند.